הפקת סרטוני הדרכה לעסקים

 

התשוקה ללמוד ולגלות דברים חדשים משותפת לכלל האנושות. הסקרנות מוטבעת בנו ומובילה אותנו יום-יום לגילויים חדשים ולמידע שימושי. והיום, כאשר האינטרנט פורס לרגלינו מגוון עצום של פריטי מידע, תמונות, סרטונים, מאמרים, סיפוקים אישיים ועוד שלל תכנים מרתקים – זה קל מתמיד להשביע את הסקרנות שלנו.

אחת הסיבות המרכזיות לחיפוש מידע ברשת היא הצורך בהסברים על נושא מסוים. אם למשל קנינו מערכת סראונד חדשה לסלון הביתי שלנו ואנחנו לא בטוחים מהי הדרך הנכונה לחבר אותה, נוכל פשוט לפתוח דפדפן ולחפש במנוע החיפוש את התשובה. לעתים, מבין שלל התוצאות נבחין בתוצאה מסוג סרטון. סרטונים הם דרך מצוינת לקבל מידע והדרכה על פעולות שאנו נדרשים לבצע בצורה פשוטה להבנה ולחיקוי, והם מושכים יותר הקלקות מטקסט הדרכתי. בדוגמה שלנו, סרטון הדרכה מקצועי של מומחה לנושא המציג את החיבורים השונים של מערכת הסראונד, את ההתקנים הנחוצים ואת צורת העבודה הנכונה, יכול ללמדנו רבות ולהפוך את מלאכת ההרכבה לקלה במיוחד.

שימוש אחר בסרטוני הדרכה הוא דווקא פנים-ארגוני. חברות רבות בוחרות להפיק סרטוני הדרכה פנימיים לעובדי החברה שיסייעו להם בתהליך ההכשרה וההתאקלמות בחברה. אם לדוגמה בחברה שלנו משתמשים בתוכנת מחשב מסוימת ויש שיטת עבודה מובנית ומסודרת שכל עובד חייב ללמוד, ניתן להפיק סרטון הדרכה שיוצג לכל עובד חדש וממנו הוא יוכל ללמוד את סדר הפעולות הרצוי, את כללי ה"עשה" ו"אל תעשה", את שימושיה השונים של התוכנה ועוד. בצורה זו ניתן להעביר לעובד מידע נחוץ באופן אישי ובתנאים הנוחים לו, וזאת ללא השקעת זמן בהדרכה פרונטלית אישית וללא סטיות מה"תסריט" הקבוע והאחיד.

הסיפור הגדול

תהליך הפקת סרטוני הדרכה לעסקים הוא תהליך מורכב ורב-שלבי. לפני הכול עלינו כמובן להחליט מהו נושא הסרטון ומהם המסרים שאנו מבקשים להעביר בו. חשוב שהסרטון יהיה אינפורמטיבי ומדויק מבחינה מקצועית אך גם נעים לצפייה ומעניין. על מנת לעשות זאת, חשוב לחשוב על "הסיפור הגדול" של הסרטון ולשלב בו את המידע הנחוץ. בסרטו הדרכתי פנים-ארגוני, לדוגמה, ניתן להציג עובד חדש שנקלט בחברה ולהציג את סיפור הקליטה שלו בצורה נרטיבית ומעניינת תוך שילוב חכם של המידע הנדרש בכל אחד משלבי קליטתו. באופן זה לא נציף את הצופה במידע יבש ומשעמם, שעלול לגרום לו לאבד ריכוז, אלא נוביל אותו בדרך מהנה אל כל התקנות, ההסברים והמושגים שהוא צריך לדעת.

הפורמט הנכון

בחירה בפורמט הסרטון הנכון היא שלב הכרחי בתהליך הפקת סרטוני הדרכה ויש לעשות אותה נכון. סרטוני אנימציה, למשל, מתאימים מאוד להצגה של רעיונות מופשטים והם מאפשרים להשתחרר מכבלי המציאות וליהנות מהחירות של הדמיון. בהמשך לדוגמה הקודמת, תוכלו ליצור את דמותו של העובד החדש באנימציה ולהראות את דרכו בתוך הארגון כמין מסע קסום בין תחנות מעוצבות המייצגות מחלקות שונות בארגון. להבדיל, תוכלו לבחור ליצור סרטון וידאו עם מסך כחול שבו מנהל משאבי האנוש בחברה משמש כפנים ידידותיות ומסביר בליווי כתוביות ודוגמאות ויזואליות את שיטות העבודה בחברה ואת תהליך הקליטה בה. בסרטון וידאו כזה ניתן ליצור חיבור רגשי עמוק עם דמויות בשר-ודם ולקבל מידע חיוני בצורה נהירה.

דרושה ביקורת

לאחר שחשבתם היטב על התסריט של הסרטון, על הפורמט שלו, על הדימויים והדמויות שיופיעו בו, על אורכו ועוד ועוד, סוף סוף הגיע תהליך הפקת סרטון ההדרכה לסיומו. כעת יש בידכם מוצר מקצועי שתוכלו להפיץ לקהל היעד הרלוונטי. אך לפני שאתם מתחילים להקרין את הסרטון ברבים, אולי כדאי לעצור לרגע ולהעריך את הסרטון מחדש, באמצעות ביקורת חיצונית. פנו לאנשים שאתם עובדים עמם, לעובדים, ללקוחות ואפילו לחברים ובני משפחה ובקשו מהם לצפות בסרטון. בקשו מהם להסביר מה נותר לא ברור לאחר הצפייה, מה הפריע להם, מה שעמם אותם ועוד. כך תוכלו לשפר את הסרטון ולדייק אותו עוד יותר לפני שתשחררו אותו לצפייה, ולבסוף, להפיק ממנו הרבה יותר.

הפקת סרטוני הדרכה היא דרך מצוינת להעביר ידע וכלים לאנשים רבים. בין אם מדובר בצרכים פנים-ארגוניים ובין אם מדובר בצרכים שיווקיים – תהליך עבודה נכון, מובנה, מחושב היטב ונתון לביקורת הוא הדרך להצלחה, אז אל תתפשרו על אף צעד בדרך.

 

 

קראו עוד
מוכנים להזיז עניינים?

תשאירו פרטים.
ניפגש, נדבר, נעשה סרט.

דרך מנחם בגין 150, תל אביב
03-5661911
studio@ankanimation.com

קראו עוד
דילוג לתוכן