סרטון הסברה והדרכה – מהו?

סרטוני הדרכה וסרטוני הסברה הם כלי מצוין ללימוד ולהעברת מסר באופן הברור והידידותי ביותר. בעבר הלא רחוק, לפני העידן הדיגיטלי המפותח של היום, היינו מוגבלים להדרכה והסברה בעיקר באמצעות חומרים כתובים. להדרכה או הסברה כתובה, יש מספר חסרונות חשובים; ראשית, הן "משעממות" את הקורא המצוי ולעתים לא מצליחות להשיג קשב וריכוז מצדו. קשב נמוך מוביל בדרך כלל לשכחה מהירה של התוכן. שנית, אין כמו מראה עיניים, וגם הקורא הקשוב ביותר יצטרך להיעזר בדמיונו כדי להבין מה באמת ניסינו להסביר לו. מתוך צורך זה, נולדו סרטוני ההסברה וההדרכה.

ישנם ארגונים שונים המשתמשים בסרטונים אלו כדי להעביר מסרים פנימיים, למשל לעובדים. עסקים אחרים צריכים סרטוני הסברה על מנת להעביר מסרים חיצוניים, למשל ללקוחות או לקהל הרחב.

מה ההבדל בין סרטון הסברה לסרטון הדרכה?

סרטון הסברה הוא לרוב כלי להגברת מודעות לנושא מסוים. בעידן הקורונה, למשל, חשובה הגברת המודעות להיגיינה, לשמירת ריחוק חברתי בין בני אדם, ולעטיית מסיכות. מובילי המדיניות יודעים היטב שאם הציבור יהיה מודע לסכנה ולאופן שבו עובר הנגיף מאדם לאדם, תגבר ההיענות לשמירה על הכללים. לכן, משרד הבריאות וגורמים נוספים, מפיצים לאחרונה סרטונים המדגימים את אופן ההדבקה, ומפרטים את הסכנות שבה. דוגמאות נוספות הן למשל סרטוני הסברה אודות נזקי העישון או תאונות דרכים.

סרטון הדרכה, לעומת זאת, הוא כזה המלמד את הצופה כיצד לבצע דבר מה. אם נחזור לדוגמת הקורונה, ניזכר בקלות בסרטונים שהופצו לאחרונה המלמדים כיצד נכון לשטוף ידיים בצורה יעילה. הסרטונים מדגימים את אופן הקרצוף והשטיפה הנכונים לשמירה מקסימלית מפני שאריות נגיפיות על הידיים. זהו כמובן סרטון המיועד לציבור הרחב. לעומת זאת, קיימים גם סרטוני הדרכה לביצוע דגימת קורונה, הממחישים כיצד יש להחדיר את המטוש לעומק הלוע ולמעלה האף של הנדגם. סרטונים אלה משמשים להכשרה ולריענון של עובדים.

דוגמאות נוספות הם סרטוני (DIY" (Do It Yourself", או סרטוני "How to" פופולריים, המלמדים כיצד ליצור ברבורי נייר באוריגמי, או כיצד להרכיב בהצלחה רהיט של חברה מסוימת.

דוגמא לסרטון "DIY" שהפקנו לנוטרילון:

מתי יש צורך בסרטון הסברה או סרטון הדרכה?

סרטוני הדרכה והסברה הם חשובים בכל מקרה שבו יש חשיבות להבנה ולהפנמה של ביצוע נכון. כאשר רשות ציבורית מעוניינת לעודד התנהגות מסוימת, או לחילופין לתקן התנהגות מסוימת, יש מקום לסרטונים אלו. גם בעולם העסקי קיים צורך נרחב בסרטוני הדרכה והסברה, במקרים שונים. דוגמה נפוצה היא חברה המעוניינת להסביר ללקוחות באופן הפשוט ביותר, כיצד להרכיב או להשתמש נכון במוצר שלה. מדובר בקשת רחבה של מוצרים, החל מתוכנות מחשב, דרך רהיטים ועד למוצרי טיפוח.

סוג נוסף של שימוש עסקי בסרטונים אלו, מתעורר כאשר לחברה יש אינטרס עסקי לעורר מודעות לצורך. למשל, חברה המשווקת חומרי איטום לקירות, עשויה להפיק תועלת רבה אם תסביר מדוע חשוב האיטום, וכיצד הוא יכול למנוע מראש תיקונים יקרים. הסרטון יכול לכלול המחשה של נזקי מים המצטברים על האבן, וכיצד הם מסתיימים בנזילה ובנזק רב.

דוגמא לסרטון הסברה שהפקנו למי אביבים:

איך מייצרים סרטוני הסברה והדרכה נכונים?

זוהי נקודה חשובה, כיוון שסרטון שעשוי לא נכון, יפספס את המטרה ואת ההזדמנות להעברת המסר. בנוסף, סרטון שלא נעשה כהלכה עלול להעביר מסרים שגויים ואף לגרום לנזק תדמיתי. הכלל הראשון: הקפידו שהסרטון שלכם יהיה ברור. בנו תסריט עם נרטיב מסדר, עם קשר הדוק בין הוויזואליה לבין הסבר הרקע. אם מדובר בסרטון הסברה להגברת מודעות, נסחו מראש את המסרים העיקריים, וחזקו אותם לאורך הסרטון. אל תבלבלו את הצופה עם מסרים רבים או סותרים, או הסתייגויות מיותרות. השתדלו להקפיד על ניסוח זכיר, שלצופה יהיה קל לזכור וליישם ברגע האמת.

אם מדובר בסרטון הדרכה המלמד כיצד לבצע דבר מה, פרקו את המשימה לשלבים והסבירו אותם מהראשון עד האחרון. זהו מראש את הכשלים הצפויים והזהירו מפניהם במהלך הסרטון.

בכל מקרה ובכל סרטון, הקפידו להעביר את המסר שלכם "בגובה העיניים" בשפה מובנת ולא מאיימת.

מהו סוג הסרטון המתאים?

ניתן לחלק את הסרטונים לסרטי אנימציה ולסרטים מצולמים. בנושא זה, קיימת חלוקה ברורה: סרטוני אנימציה, מתאימים מאוד להעברת מסרים מופשטים או למשימות יומיומית. לכן, אנימציה מתאימה לסרטוני הסברה בנושא עטיית מסיכות, שטיפת ידיים ושמירה על ריחוק חברתי. על אותו משקל, סרטון אנימציה מתאים גם להמחשת הדרך הנכונה לחצות את הכביש, או לחסוך בחשמל.

אולם, אם אתם רוצים ללמד את הצופה משימה מסוג "How To", או "DIY", כמו יצירה או הרכבה של אובייקט מסוים, לרוב רצוי לצלם את הסרטון. במשימות מסוג זה, הצופה בדרך כלל ירצה להתעמק בפרטים הקטנים ולכן חשוב שהסרטון יצולם וישקף באופן מציאותי כל פרט ופרט.

סרטוני הסברה הם גם שיווקיים!

סרטון הסברה שלכם מלמד עליכם, על הארגון שלכם, על החברה ועל המוצר או השירות שבהם הוא עוסק. סרטון הדרכה איכותי, יתן לצופה תחושה ש"רואים אותו", חושבים עליו, ומבינים את צרכיו. הצופה יהנה מהתחושה שחשבתם על המצב מנקודת המבט שלו. כתוצאה מכך, הסרטון ירתום את הצופה למטרה ויצור חיבור טוב יותר בינו לבין הרעיון שלכם.

בנוסף, סרטון הסברה איכותי יקדם את התדמית והמוניטין שלכם, ויהפוך את השימוש במוצר או בשירות שלכם לקל וידידותי הרבה יותר. חשבו על קהל היעד שלכם וזכרו: לפעמים סרטון הדרכה נכון עושה את כל ההבדל.

לדוגמא, סרטון הסברה של כללי נסיעה על קורקינט שהפקנו עבור עריית תל אביב:

בא לכם להמשיך לקרוא? הנה עוד פוסטים מעניינים:

קראו עוד
בלוג סטודיו אנקה

הפקת סרטוני הדרכה לעסקים

  התשוקה ללמוד ולגלות דברים חדשים משותפת לכלל האנושות. הסקרנות מוטבעת בנו ומובילה אותנו יום-יום לגילויים חדשים ולמידע שימושי. והיום, כאשר האינטרנט פורס לרגלינו מגוון

המשך קריאה »
מוכנים להזיז עניינים?

תשאירו פרטים.
ניפגש, נדבר, נעשה סרט.

דרך מנחם בגין 150, תל אביב
03-5661911
studio@ankanimation.com

קראו עוד
בלוג סטודיו אנקה

הפקת סרטוני הדרכה לעסקים

  התשוקה ללמוד ולגלות דברים חדשים משותפת לכלל האנושות. הסקרנות מוטבעת בנו ומובילה אותנו יום-יום לגילויים חדשים ולמידע שימושי. והיום, כאשר האינטרנט פורס לרגלינו מגוון

המשך קריאה »