4 שלבים בבניית פסקול לסרט תדמית

הפסקול הוא חלק בלתי נפרד מסרט בכל ז'אנר שהוא. לרוב הוא מורכב מ- 3 ערוצי סאונד: קול של שחקנים/קריינות, מוזיקת רקע ואפקטיo קוליים. כל ערוץ דורש התייחסות נפרדת, בעוד שהמטרה לכולם שווה – הפקת פסקול המחזק את האווירה בסרט ומדגיש את המסרים שברצוננו להעביר לצופים. להלן ארבעת השלבים לבניית פסקול מושלם לסרט שלכם:

    1.    קריינות

מדובר בערוץ העיקרי עליו מתבסס הסרט. קריינות יכולה להפוך סרט בינוני להצלחה של ממש או לחילופין – סרטון טוב לכישלון נחרץ. לכן, בחירת הקריין והבימוי שלו הם קריטיים להצלחת הסרט. אופי הקריינות חייב להתאים לתוכן של הסרט: נימה, טונציה, עוצמה, קצב וגם הגיל והמגדר של הקריין.

ההקלטה יכולה להיעשות בדרכים שונות; האחת – בקשר ישיר עם הקריין אשר מקליט באולפן או מהבית עם ציוד מקצועי. ניתן לעבוד מול אנשי מקצוע שזה עיקר עיסוקם, או לבחור בטאלנטים מוכרים – סלבס או שחקנים שלרוב מיוצגים ע"י סוכנים. האופציה השנייה – כאשר אין העדפה או המלצה לקריין מסוים אפשר לבחור לפנות לקריין מקצועי, שזהו עיקר עיסוקו. קריינים רבים זמינים היום אונליין: באתרים כמו voicecrafters.com, למשל, תוכלו למצוא אנשי מקצוע ברמה גבוהה, שיספקו לכם שירותי קריינות כמעט בכל שפה בעולם. מצד שני, תוכלו למצוא שירותי קריינות גם ב-fiverr.com, כאשר כאן המחירים יהיו לרוב נמוכים יותר אך כך גם רמת הדיוק אליה ניתן להגיע. באתרים אלה יהיה באפשרותכם להקשיב לדוגמאות קול של קריינים שונים ולבחור את מי שהכי נשמע לכם הכי מתאים. בתהליך עבודה כזה, מעלים את התסריט עם הוראות הבימוי דרך ממשק של האתר ומקבלים את הקריינות המוקלטת בחזרה תוך זמן שמוגדר מראש. לפי הצורך, ניתן לבקש לבצע תיקונים דרך אותו הממשק. יתרון בהקלטה דרך פייבר הוא חסכון משמעותי בעלויות, אך החיסרון הוא שאין אפשרות לתקשר עם הקריינים באופן ישיר אלא רק דרך האתר. במקרה כזה אנו ממליצים להעביר לנותן השירות הקלטה שעשיתם בעצמכם כחלק מהבריף, אשר תשמש כרפרנס לאינטונציה הרצויה ותבהיר מהי ההגהה הנכונה (חשוב בייחוד למילים מסובכות). אם ברצונכם למצוא אתרים נוספים שמציעים שירותים דומים חפשו בגוגל את הביטוי Narration online.

    2. מוזיקת רקע

קשה לצפות בסרט בלי מוזיקה. ולכן אנו ממליצים, בין אם יש קריינות או לא, תמיד להוסיף מוזיקה משום שהיא מקנה את האווירה הרצויה לסרט ומעצימה את חווית הצפייה. בסרטון מבוסס קריינות, מוזיקה היא ערוץ משנה שחייב להשתלב בצורה אופטימלית עם הקריינות. על המוזיקה להתאים לקצב הדיבור. לעומת זאת, בסרט ללא קריינות, מוזיקה היא הערוץ העיקרי ולכן אפשר לתת לה יותר מקום ומשמעות בפסקול הכללי.

אז איפה ניתן להשיג מוזיקת רקע איכותית? היות ושירים מוכרים מוגנים בזכויות יוצרים, אפשר לבקש מאיש מקצוע להלחין קטע במיוחד עבור הסרט שלכם אפילו אם הוא באורך של דקה. פתרון זול יותר הוא רכישת מוזיקת מהספרייה הקיימת ברשת. אנחנו אוהבים לעבוד עם Audio Jungle בעלות של כעד 20$ למקטע, אך יש אתרים נוספים ברשת ובניהם גם חינמיים. אם אתם מתלבטים כיצד לבחור את המקטע המושלם לסרט אספנו לכם כאן מספר דגשים חשובים.

      3.  אפקטים

רוב הרעשים שאתם שומעים בסרטי קולנוע הם לא אורגניים, אלא מלאכותיים. כלומר הם הוספו באופן ידני בעריכה. כך קורה גם בסרט שיווקי, בין אם הוא בוידאו או באנימציה. הסיבה לכך היא שרוב רעשי הרקע, אשר נקלטים בזמן הצילום, נשמעים באיכות ירודה ביחס לאלה המוקלטים מראש בנפרד. מטרת האפקטים היא להמחיש תנועות וסיטואציות מסוימות באמצעות צלילים כמו: צלצול טלפון, צעקות של ילדים ברקע, כלב נובח, צפצפה, ברקס של מכונית, שעון מעורר ועוד. קיים מאגר גדול וחינמי של ביטים להורדה מהאינטרנט, יש לחפש בגוגל את שם האפקט / צליל בצירוף הביטוי Free sound effects. דוגמה לאתרים אופציונאליים:

אם רוצים משהו מקצועי יותר ומתוזמן, אפשר ליצור פוליז (Folliz) – הקלטת אפקטים באולפן מקצועית ולפי דרישה. מדובר ממש בהתמחות בפני עצמה, ולרוב משתמשים באופציה הזו עבור הפקת פיצ'רים.

     4. מיקס בין הערוצים

בין אם יש לסרט שלכם שני ערוצים או שלושה, הפסקול הוא שילובי של כל  השלושה לערוץ אחד מאוזן. השילוב הזה נקרא – Audio Mix ונעשה ע"י איש סאונד מקצועי. איש הסאונד יקבע מהי העוצמה של כל ערוץ ואת מערכת היחסים ביניהם. למשל בסרטון שמלווה בקריינות כדאי להגביה מעט את המוזיקה במקומות בהם יש הפסקה בקריינות. האפקטים בדרך כלל צריכים להיות כמעט ולא מורגשים, אחרת הם מושכים תשומת לב מיותרת שמפריעה לצופים להתרכז בדברי הקריין.

אז איך זה נשמע לכם? לפני הפרסום לקהל הרחב, הראו את הסרט לחברים או משפחה ושאלו אותם האם הם אוהבים את החיבור של הסאונד עם הויז'ואל, כדי שתוכלו לקבל דעה של מי שלא מעורב בתהליך – כביכול מלקוח פוטנציאלי מדומה שצופה בסרט לראשונה.

בהצלחה!

קראו עוד
בלוג סטודיו אנקה

הפקת סרטוני הדרכה לעסקים

  התשוקה ללמוד ולגלות דברים חדשים משותפת לכלל האנושות. הסקרנות מוטבעת בנו ומובילה אותנו יום-יום לגילויים חדשים ולמידע שימושי. והיום, כאשר האינטרנט פורס לרגלינו מגוון

המשך קריאה »
מוכנים להזיז עניינים?

תשאירו פרטים.
ניפגש, נדבר, נעשה סרט.

דרך מנחם בגין 150, תל אביב
03-5661911
studio@ankanimation.com

קראו עוד
בלוג סטודיו אנקה

הפקת סרטוני הדרכה לעסקים

  התשוקה ללמוד ולגלות דברים חדשים משותפת לכלל האנושות. הסקרנות מוטבעת בנו ומובילה אותנו יום-יום לגילויים חדשים ולמידע שימושי. והיום, כאשר האינטרנט פורס לרגלינו מגוון

המשך קריאה »
דילוג לתוכן