5 טעויות נפוצות בכתיבת בריף לסרטון שיווקי

לא כולם יודעים את זה, אבל הבריף הוא שלב ראשון וחיוני בדרך להפקת סרטון שיווקי מעולה. זו בעצם ההזדמנות שלכם לרכז עבור חברת ההפקה שאתם עובדים איתה את כל המידע שנחוץ לה כדי ליצור סרטון מדויק לצרכים שלכם, ולבנות את התשתית לתהליך הפקה מסודר שיחסוך לכם זמן, כסף וכאב ראש מיותר.

בכתבה שלפניכם נשתף אתכם בכמה טעויות נפוצות שאנחנו נתקלים בהן בבריפים של לקוחות, וכדאי להימנע מהן כדי להוציא את המקסימום מהסרטון המופק.

נתחיל מהטעות הבסיסית ביותר, שקורית לעתים קרובות למדי:

טעות #1: לא לכתוב בריף בכלל או לכתוב אותו "חפיף": אנשי שיווק הם אנשים עסוקים מאוד, וישנו פיתוי לשלוח בריף בצורת מייל בן שורות בודדות, כזה שמסביר באופן כללי ושטחי את מטרת הסרטון ולא הרבה יותר מכך. יש גם כאלה שמסתפקים בשיחת טלפון בלבד, ללא כל מסמך כתוב.

המשמעות של הויתור הזה על בריף כתוב ומפורט היא שלחברת ההפקה שעובדת על הסרטון לוקח יותר זמן להניע את הפרויקט, ולאורך כל הדרך מתבזבז זמן רב על הניסיון לדייק את הרצונות של החברה המזמינה על חשבון זמן היצירה של הסרטון עצמו.

המסקנה: גם אם אתם קצרים בזמן, אל תוותרו על בריף כתוב – דעו שהדקות שאתם משקיעים בכתיבתו עכשיו יחסכו לכם זמן רב בהמשך הדרך.

ואלה הם הסעיפים אליהם תרצו  להתייחס בבריף שלכם:

  • מטרת הסרטון: מה הוא נועד להשיג? האם הוא נועד לפתור בעיה מסוימת עבור הלקוח? להעביר מסר שיווקי אודות החברה? לעורר מודעות למותג? לבנות אמון בקרב הלקוחות?
    ההקשר הספציפי של הסרטון ישפיע עמוקות על הסגנון ועל הטון שלו, ולכן חשוב להעביר במדויק את המידע הזה לחברת ההפקה עמה אתם עובדים כבר בשלב הבריף.
  • מסרים עיקריים: בתור מי שמכירים הכי טוב את המותג, המוצר או השירות שאתם משווקים, אתם אלה שמכירים היטב את המסרים שצריכים לעבור בסרטון. הבריף הוא המקום להבהיר ולחדד את המסרים האלה עבור חברת ההפקה, כדי לוודא שהם יועברו במדויק בכל פן של הסרט – מהתסריט ועד לפסקול.
  • קהל היעד: כמו בכל תוצר שיווקי, גם בסרטוני וידאו ואנימציה הגדרה מדויקת של קהל היעד היא שלב חיוני בדרך להצלחה. ודאו שאתם כוללים בבריף את הנתונים הדמוגרפיים של קהל היעד שלכם (גיל, מגדר, מצב סוציו-אקונומי וכו'), וגם פרטים רלוונטיים נוספים כמו למשל מידת ההיכרות שלו עם המותג או המוצר המפורסם.
  • מדיה/פלטפורמה: דבר נוסף שחשוב מאוד להגדיר בבריף הוא היכן הסרטון עומד להופיע – באיזה מדיום ובאיזו פלטפורמה. למשל, האם זה סרטון שמיועד לכנס או הדרכה, או אולי לקמפיין ברשתות החברתיות? גם כאן, נסו לפרט כמה שאפשר: לכל מדיה ולכל פלטפורמה מאפיינים ודרישות משלה, וכדי ללכוד את תשומת לבו של הקהל שלכם חשוב להתאים את התוכן במדויק למקום בו הוא עומד להופיע.
  • תקציב: התקציב שמוקצה לסרטון שלכם משפיע על גורמים חשובים כמו האורך של הסרטון, רמת ההפקה שתתאפשר והמשאבים שיהיה ניתן להשתמש בהם. חשוב לתאם ציפיות בעניין הזה כבר בתחילת הדרך, ולשם כך יש לציין בבריף מהם הגבולות שלכם בעניין הכספי.
  • אורך משוער: חברת ההפקה תוכל לעזור ולייעץ לכם לגבי אורכו של הסרטון, בהתאם לפלטפורמה אליה הוא מיועד ולתקציב שהקצתם לו. יחד עם זאת, אם יש לכם רעיון לגבי האורך האידיאלי עבורו כדאי שתוסיפו אותו לבריף על מנת שיהיה אפשר ליישר קו בנושא.
  • לוח זמנים ודדליין: עוד גורם שחשוב מאוד להיות מתואמים לגביו כבר מהרגע הראשון הוא לוח הזמנים. אם יש לכם דדליין ספציפי, חשוב שתציינו אותו כבר בנקודה הזו כדי שחברת ההפקה תוכל לומר לכם האם הוא אפשרי מבחינתה ולתכנן את לוח זמני ההפקה בהתאם.
  • בונוס – רפרנסים: סגנון וטעם אישי הם דברים שקשה להסביר במילים. אם תוכלו, נסו לאתר סרטונים קיימים שדומים לסרטון שאתם רוצים ליצור ויכולים לשמש כרפרנס עבור חברת ההפקה. הדבר יחסוך התכתבויות וטלפונים שיעשו בניסיון להגיע להבנה משותפת בתחומים אלה.

ועכשיו שכיסינו את הבסיס, נתייחס לכמה טעויות ספציפיות יותר שקורות לעתים קרובות בבריפים ויוצרות קצרים בתקשורת ועיכובים בתהליך:

טעות #2: ריבוי מסרים: מוצרים ושירותים רבים מציעים מגוון של פתרונות עבור קשיים ואתגרים שונים שיש ללקוח. באופן דומה, לאותו המוצר או השירות יכולים להיות כמה קהלי יעד שונים בעת ובעונה אחת.

עבור רבים, הפיתוי הראשוני הוא לבקש ליצור סרטון "גנרי", שפונה בו-זמנית לכל קהלי היעד או מסקר את כל המאפיינים או היתרונות של מוצר מסוים. מה שחשוב להבין כאן הוא שחלק גדול מכוחם של סרטוני וידאו ואנימציה טמון ביכולת שלהם להעביר רעיונות בצורה אינטואיטיבית וקלה להבנה. הניסיון להעביר כמה מסרים באותו הזמן חותר תחת היכולת הזו ומביא לכך שהסרטון יהיה פחות ברור, פחות מעניין ולכן גם פחות אפקטיבי.

טעות #3: לא להתייחס לחוקי המיתוג של החברה: טעות נוספת שגוררת עמה עיכובים ובזבוז של משאבים יקרים היא חוסר התייחסות כבר משלב הבריף לחוקי המותג. מותגים רבים מקפידים הקפדה יתרה על עיצוב אחיד לפרטי פרטים בכל המסרים השיווקיים שלהם, וסרטונים המופקים עבורם חייבים כמובן גם הם ליישר קו עם חוקים אלה.

קורה לא פעם שאי-התאמה לחוקי המותג מצריכה חזרה אחורה לשלב מוקדם יותר בתהליך יצירת הסרטון או במקרים חמורים אפילו גניזה של הסרטון המוכן. לכן, במידה ורלוונטי, העבירו יחד עם הבריף את ספר המותג ו/או כל חומר גרפי שקשור למותג שלכם – פונטים, לוגואים, ערכות צבעים וכל חומר אחר שמשפיע על הנראות שלו

טעות #4: איסוף חומרים לא מסודר: לפעמים, חלק מהחומרים בסרטון מגיעים לא מחברת ההפקה אלא מהלקוח, למשל קטעי וידאו, חומרי ארכיון וכד'. אם הסרטון שלכם אמור להישען על חומרים כאלה, חיוני לוודא כבר בשלב הבריף שהם אכן נגישים וזמינים לשימוש, שניתן להעבירם לחברת ההפקה בקלות ושאין מגבלות משפטיות או אחרות שימנעו את השימוש בהם.

החשיבות של איסוף מסודר זה הוא ששילוב של חומרים קיימים בסרטון משפיעה על כמות החומרים שיש ליצור מאפס, ומכאן גם על התקציב ולוח הזמנים שלו, שנקבעים כבר בתחילת הדרך.

טעות #5: לא להיות זמינים לשאלות: ולסיום, גם אם כתבתם בריף מדויק מאוד ועשיר בפרטים, יתכן כי חברת ההפקה תפנה אליכם בשאלות לגביו כדי לדייק עוד יותר את ההצעה שלהם בהתאם לצרכים שלכם. התאזרו בסבלנות והקדישו עוד כמה דקות למענה על השאלות- המטרה שלהן היא לספק לכם את התוצר הטוב ביותר.

 

קראו עוד
בלוג סטודיו אנקה

הפקת סרטוני הדרכה לעסקים

  התשוקה ללמוד ולגלות דברים חדשים משותפת לכלל האנושות. הסקרנות מוטבעת בנו ומובילה אותנו יום-יום לגילויים חדשים ולמידע שימושי. והיום, כאשר האינטרנט פורס לרגלינו מגוון

המשך קריאה »
מוכנים להזיז עניינים?

תשאירו פרטים.
ניפגש, נדבר, נעשה סרט.

דרך מנחם בגין 150, תל אביב
03-5661911
studio@ankanimation.com

קראו עוד
בלוג סטודיו אנקה

הפקת סרטוני הדרכה לעסקים

  התשוקה ללמוד ולגלות דברים חדשים משותפת לכלל האנושות. הסקרנות מוטבעת בנו ומובילה אותנו יום-יום לגילויים חדשים ולמידע שימושי. והיום, כאשר האינטרנט פורס לרגלינו מגוון

המשך קריאה »