כשהדדליין היה אתמול: איך להפיק סרטון שיווקי טוב – ומהר

חלק ממה שהופך את ישראל לאומת הסטארט-אפ הוא היכולת שלנו לחשוב ולפעול מהר. לעתים קרובות, התכונה הזאת כרוכה בקבלת החלטות זריזה ובביצוע מיידי של משימות ופרויקטים, וכך קורה שלא פעם לקוחות מגיעים אלינו בבקשה ליצור סרטון בלו"ז קצר – בין שלושה שבועות לחודש אחד בלבד. ברוב המקרים אנחנו מצליחים לעמוד במשימה הזו וליצור סרטונים ברמה גבוהה במסגרת הלו"ז שנקבע, וזה תמיד קורה במידה רבה בזכות שיתוף הפעולה המקצועי מצד הלקוח/ה.

אם גם אתם מוצאים את עצמכם לפעמים עומדים בפני המשימה הלא פשוטה של הפקת סרטון שיווקי מושקע ומרשים בטווח זמן קצר, הכתבה הזו היא בדיוק בשבילכם. תחילה נפתח את מכסה המנוע ונציץ על שלבי תהליך ההפקה, ולאחר מכן נשתף אתכם בכמה מהתובנות שהגענו אליהן מהעבודה על פרויקטים דחופים רבים במהלך השנים, ועוזרות לנו ליצור סרטונים מצוינים בזמן קצוב.

אז לפני הכל, בואו נדבר על מה מצפה לנו בכלל בתהליך ההפקה של סרטון שיווקי בוידאו או באנימציה.

איך עושים סרטון שיווקי?

אם כבר התנסתם ביצירת סרטון שיווקי בעבר והתהליך מוכר לכם, אתם מוזמנים לדלג ישר לחלק הבא. אם עוד לא הזדמן לכם לקחת חלק בהפקה כזו, כדאי לכם להקדיש עוד כמה רגעים לקריאת המשפטים הבאים.

כל הפקה של סרטון, לא משנה אם הוא בוידאו או אנימציה, מתחילה בפיתוח קונספט. הצוות הקריאייטיבי יושב יחד עם הלקוח ומקבל בריף מלא ומפורט על המותג, המוצר או השירות שהוא מציע והצורך עליו הוא עונה. באותה הפגישה מדברים גם על קהל היעד והמאפיינים שלו, מזקקים את המסרים העיקריים של הסרטון ובוחרים את הטון שמתאים ביותר להעברה שלהם לאותו הקהל.

לאחר הפגישה נכתב התסריט לסרטון, שכולל בדרך כלל את הטקסט לקריינות ולכותרות במידה וישנן, וכן עמודה נוספת שבה נכתב בקצרה מה יראו על המסך בכל רגע. בנקודה זו התהליך יהיה שונה בין הפקת סרטון וידאו לבין אנימציה.

בוידאו, נכנסים עכשיו לתהליך של פרה-פרודקשן (טרום הפקה) בו בין השאר מגויס הצוות ומאותרים הלוקיישנים לצילומים, מלוהקים שחקנים או ניצבים ומטופלים עניינים לוגיסטיים רבים שקשורים להפקת וידאו. במקביל, נעשית העבודה על החלק היצירתי של ההפקה ועבודת הבימוי שלו. בתום הצילומים חוזרים לסטודיו לחלק הפוסט-פרודקשן של ההפקה, בו עורכים את הסרטון, מבצעים תיקוני צבע וגם מוסיפים לו את רצועת הסאונד – מיקס של הקריינות והמוזיקה (ובמקרים מסוימים גם הדיאלוג בין השחקנים).

באנימציה הסיפור הוא מעט שונה: התהליך כולו מתבצע בסטודיו, כאשר משלב התסריט עוברים לשלב העיצוב, בו מעוצבים 2-3 פריימים לדוגמה מתוך הסרטון כדי ליישר קו לגבי הנראות הכללית שלו, עיצוב הדמויות, הצבעוניות וכד'. משם ממשיכים לשלב הסטוריבורד – מצגת שכוללת את כל הפריימים המרכזיים בסרטון ומראה את המהלך הסיפורי המלא שלו. לאחר אישור הסטוריבורד מגיע האקשן – עוברים לאנימציה. לאחר אישורה כל שנשאר הוא למקסס את הסאונד, ויש לנו סרטון מוכן.

כפי שניתן להבין מכאן, הפקת וידאו היא לרוב מורכבת יותר מהפקת סרטון אנימציה, אבל אין לזלזל גם בהפקת סרט מונפש – מדובר בתהליך מסובך שמצריך הרבה מאוד פתרונות יצירתיים, וכאשר רוצים לקבל תוצר טוב ומהר, כל הטיפים שמפורטים להלן תקפים לשני סוגי ההפקות במידה שווה.

אז עכשיו שהבנו מה צפוי לנו בדרך, בואו נצלול פנימה ונראה –

איך עושים את כל זה מהר, מבלי להתפשר על האיכות?

  1. תיאום ציפיות ובריף מדויק

כאמור, השלב הראשון של הפקת הסרטון הוא גיבוש הקונספט, שנעשה בהתבסס על המידע שמגיע מהלקוח. אם הגעתם לשלב של הפקת סרטון שיווקי מושקע עבור המותג שלכם, סביר להניח שאתם לא בתחילת הדרך וכבר הספקתם לנסח וללטש היטב את המסרים השיווקיים שלו. ככל שתיטיבו להעביר אותם לסטודיו שאיתו אתם עובדים בצורה מדויקת ומפורטת יותר, כך תשפרו את הסיכוי שלהם לקלוע למטרה כבר בניסיון הראשון.

ב-ANKA  אנחנו נוהגים לשלוח ללקוחות מסמך בריף בו הם יכולים לענות על שאלות מכוונות שעוזרות לנו לקבל את המידע העיקרי אודות המותג והסרטון, וזאת בנוסף לשיחה פנים אל פנים שבה אנחנו מדייקים את הדברים, מוודאים שהבנו הכל נכון וגם מתחילים להציף רעיונות לקונספט יצירתי שיעביר את המסרים בצורה הטובה ביותר עבור המותג ועבור קהל היעד שלו. השילוב של המסמך עם הפגישה עוזר לנו לצאת לדרך כשאנחנו חמושים היטב במידע חשוב אודות החברה וגם אודות החזון של הלקוח עבור הסרטון שלו.

  1. עכשיו תורנו: יצירתיות תחת לחץ

אחרי שקיבלנו את הבריף המלא, מגיע הרגע שלנו לשנס מותניים ולהתחיל ליצור את הסרטון עצמו. כשיש פרויקט שהדדליין שלו הוא קרוב, אנחנו יודעים שיהיה עלינו למקד את תשומת הלב שלנו באותו הפרויקט באופן מרוכז (לפעמים על חשבון פרויקטים אחרים ופחות דחופים), וכן שנצטרך למצוא דרכים לכתוב, לעצב ולהנפיש סרטון שנראה מצוין תוך זמן קצר.

לפעמים זה אומר שנצטרך לוותר על רעיונות מלהיבים אך מורכבים לביצוע לטובת רעיונות יפים ופשוטים יותר, ומדי פעם נוכל למצוא דרך יצירתית לבצע את אותם הרעיונות המורכבים גם בזמן קצר. בכל מקרה, חלק אינטגרלי מהעבודה שלנו היא להיות עם עין אחת על לוח השנה ולוודא שאנחנו מספקים ללקוח את התוצרים בזמן.

ועכשיו שיש תוצרים, הגיע הזמן לפידבק.

  1. פידבק מהיר
    הגענו לאחד הגורמים העיקריים שמשפיעים על קצב הפקת הסרטון ויכול להאט או להאיץ אותו משמעותית – המהירות בה הלקוח מגיב לתוצרים של כל שלב בתהליך. מאחר וכל שלב בהפקת הסרטון מבוסס על קודמו, ממש כמו קומות בבניין, כל התקדמות בדרך נעשית באישור הלקוח בלבד. לדוגמה, לא נתחיל לעבוד על העיצוב לפני שקיבלנו אישור סופי לתסריט, ולא נעבור לשלב האנימציה עד שהסטוריבורד לא קיבל חותמת "מאושר" מכל המעורבים בפרויקט.


אם לוח הזמנים הוא צפוף, יתכן בהחלט שנצטרך לקבל את הפידבק של הלקוח על כל תוצר תוך לא יותר מ-24 שעות, וזה עשוי להיות מאתגר אפילו עבור חברת סטארט אפ קטנה, שלא לדבר על תאגיד גדול.

איך בכל זאת דואגים שזה יקרה? קודם כל, ממנים מלכתחילה צוות מצומצם של אנשים שאמון על ביצוע הפרויקט, מכיר היטב את ההנחיות לגביו ומוסמך לתת עליו משוב בשלבים השונים. חשוב לדאוג שאנשי הצוות הזה יהיו מודעים ללוח הזמנים ויעשו מאמץ להיות זמינים למתן משוב מהיר פעם בכמה ימים. אם הדבר אינו אפשרי, כדאי לקחת זאת בחשבון מבעוד מועד ולהרחיב את הלו"ז בהתאם.

  1. לשחרר (קצת)

כשרוצים לסיים פרויקט מורכב במהירות, חייבים להסכים לבצע אי-אלו פשרות בדרך. זהו לא הזמן להתעכב על בחירת הצבעים בכל פריים ופריים או על סוג התסרוקת של הדמות. אחרי הכל, בחרתם לעבוד עם אנשי מקצוע שזהו תחום המומחיות שלהם – לספר סיפור ויזואלי כובש ומשכנע. אז נסו לשחרר את הפרטים הקטנים, והסתכלו על התמונה הגדולה: האם הסרטון מושך לצפיה עבור קהל היעד שלכם? האם המסרים העיקריים עוברים בצורה ברורה? האם ההנעה לפעולה היא ברורה? אם התשובה לשאלות האלה היא "כן", אתם יכולים להתקדם הלאה בראש שקט.

לסיכום, אפשר בהחלט ליצור סרטונים שיווקיים יפים ואפקטיביים תוך שבועות בודדים. כדי להשיג את המטרה, נדרש שיתוף פעולה בין אנשי מקצוע מנוסים לבין לקוח מהיר תגובה, שיודע היטב מה הוא רוצה להשיג אבל גם מוכן להתגמש ביחס לפרטים הקטנים כדי שהתהליך ינוע קדימה במהירות. כמובן שעדיף תמיד לרווח מעט את לוח הזמנים, לטובת כל הצדדים – אבל אם זו לא אופציה עבורכם, דעו שאפשר בהחלט ליצור סרטונים מרשימים גם תחת מגבלות הלו"ז הישראלי הצפוף.

בא לכם להמשיך לקרוא? הנה עוד פוסטים מעניינים:

קראו עוד
בלוג סטודיו אנקה

הפקת סרטוני הדרכה לעסקים

  התשוקה ללמוד ולגלות דברים חדשים משותפת לכלל האנושות. הסקרנות מוטבעת בנו ומובילה אותנו יום-יום לגילויים חדשים ולמידע שימושי. והיום, כאשר האינטרנט פורס לרגלינו מגוון

המשך קריאה »
מוכנים להזיז עניינים?

תשאירו פרטים.
ניפגש, נדבר, נעשה סרט.

דרך מנחם בגין 150, תל אביב
03-5661911
studio@ankanimation.com

קראו עוד
בלוג סטודיו אנקה

הפקת סרטוני הדרכה לעסקים

  התשוקה ללמוד ולגלות דברים חדשים משותפת לכלל האנושות. הסקרנות מוטבעת בנו ומובילה אותנו יום-יום לגילויים חדשים ולמידע שימושי. והיום, כאשר האינטרנט פורס לרגלינו מגוון

המשך קריאה »
דילוג לתוכן