וידאו לסושיאל – כך תכבשו את הרשתות החברתיות ב-30 שניות ופחות

חוץ מאשר (אולי) בצפון קוריאה, כנראה שאין היום איש שיווק שלא שמע על הכוח האדיר של הוידאו ברשתות החברתיות. אבל באותו הזמן, אנחנו מקבלים עדיין הרבה פניות מלקוחות ליצירת סרטון אחד שיתאים להפצה בכל הערוצים השיווקיים שלהם (רשתות חברתיות, אתר אינטרנט, מצגות למשקיעים וכו').

העניין הוא שלכל ערוץ שיווקי כזה ישנם מאפיינים ייחודיים משלו, שמכתיבים גם את אופיים של התכנים האופטימליים עבורו. הדבר נכון במיוחד כשמדובר ברשתות החברתיות, ובהתחשב בהצלחה המסחררת של הוידאו בפלטפורמות האלה נראה שכדאי בהחלט להשקיע בתכנים המותאמים להן במדויק.

אבל איך יוצרים תכנים כאלה? על השאלה הזו בדיוק נענה בכתבה שלפניכם.

רגע לפני שנתחיל, הערה: אנחנו לא נעסוק כאן בלייב וידאו ובסטוריז, אלא בסרטונים שהופקו מראש באופן מקצועי, כאשר המטרה היא לתת לכם את הכלים שיעזרו לכם לנווט את תהליך ההפקה בדרך לתוצרים הטובים ביותר.

אז בואו נצא לדרך, ונפתח בעיקרון המרכזי שינחה אותנו לכל אורכה: וידאו לסושיאל הוא וידאו למובייל.

AnKa Studio סטודיו אנקה - סטודיו להפקת סרטי מוצר בוידאו ואנימציה

לפי כל הנתונים והסטטיסטיקות, רוב האנשים גולשים היום ברשתות החברתיות דרך המכשירים הניידים שלהם. זה אומר שאנשים נתקלים בתכנים שלנו באקראי, בחטף, ותוך כדי שהם מוצפים בגירויים אחרים – מתוך הרשת החברתית ומחוצה לה.

כלומר, אם אנחנו רוצים למשוך את תשומת הלב שלהם ולהחזיק בה, כדאי מאוד שהסרטון שלנו יקלע בדיוק למטרה, ומהר – אחרת אין לו שום סיכוי.

נתחיל מהבסיס – איך תופסים את תשומת הלב של הצופים מלכתחילה?

שלא כמו באתר אינטרנט או אפילו ביוטיוב, סרטוני וידאו ברשתות החברתיות מתגלים בעיקר דרך גלילה בפיד העמוס במגוון של תכנים מסוגים שונים. במקרה הטוב, יש לנו 3 שניות של ניגון אוטומטי לגרום לצופים שלנו להישאר ולהמשיך לצפות, ולשם כך יש לנו כמה אמצעים ראשוניים:

צורה – צבעים עזים, קונטרסטים חזקים ותנועה הם דברים שמושכים את העין באופן מיידי.

תוכן שמשלים את הצורה, רצוי דרך פניה לרגש. יש כאן עולם ומלואו וקצרה היריעה מלהכיל, אבל ככלל דימויים המעוררים רגשות חיוביים תועדו כאפקטיביים בשיווק, ואם הדבר מתאים לאופי המותג אפשר ללכת גם לכיוון של הפתעה ואפילו פרובוקציה.

הכל בגדול – אלמנט נוסף שיכול לעזור לנו למשוך את תשומת לבם של הצופים הוא ניצול מקסימלי של שטח המסך, כאשר פורמט וידאו ריבועי או אנכי עוזר לנו לתפוס נתח גדול יותר מהפיד, ושימוש באלמנטים גדולים בסרטון עצמו מבטיח שאף פרט לא ילך לאיבוד גם על המסך הקטן.

קצר זה קולע

לפי נתונים ממחקר שנערך באוגוסט 2017, אלה הם האורכים האופטימליים לסרטוני וידאו בפייסבוק, טוויטר ואינסטגרם:

סרטון_סושיאל_אורך

כאשר לפי פייסבוק, האורך האופטימלי של וידאו למובייל הוא 15 שניות ומטה.

יחד עם זאת, פייסבוק עצמם ציינו בעבר כי כל עוד הסיפור שלו סוחף, הסרטון יעבוד בלי קשר לאורך שלו.

על איך מספרים סיפור סוחף בזמן קצר כל כך נדבר מיד, אבל לפני כן עוד שני דברים חשובים.

לחשוב כמו צ'פלין

מרבית הסרטונים ברשתות החברתיות נצפים היום על Mute. לכן, אנחנו חייבים ליישר קו וליצור סרטונים שאפשר להבין אותם וליהנות מהם גם בלי סאונד.

וכך עושים את זה:

  • מסתמכים יותר על כותרות וכתוביות ופחות על דיאלוג וקריינות
  • מספרים סיפור פשוט שאפשר להבין מדימויים בלבד
  • לא מוותרים לגמרי על הסאונד – משתמשים בו כדי להעשיר את הוידאו למי שכן בוחר להפעיל אותו.

קחו לדוגמה את הסרטון הזה שהפקנו לסטארט אפ בשם shadow. הסיפור כולו עובר ללא שימוש בקול (כשהמוסיקה היא הבונוס):

בול פגיעה

למרות שמפתה מאוד לדחוס לסרטון אחד את כל מה שיש לנו להגיד על המוצר/השירות שלנו, אפילו כשמדובר בסרטון ארוך יותר של דקה וחצי-שתיים אנחנו נדרשים לדייק את קהל היעד שלנו ואת מה שאנחנו רוצים להגיד לו ולתמצת את המסר לעיקר.

בשל העובדה שסרטונים לרשתות החברתיות הם לעתים קרובות גם קצרים וגם נטולי דיאלוג או קריינות, חשוב במיוחד להקפיד על המיקוד. משמע – מסר אחד, ברור וקל להבנה לכל סרטון.

כדי להעביר את כל היתרונות של המוצר, אפשר להפיק סרטונים לסושיאל בסדרות, ועל כך נדבר עוד בהמשך. אבל מה שחשוב לזכור הוא שבסרטונים הקצרים האלה המטרה היא לפתות את הצופה להגיע לאתר או ליצור קשר כדי לקבל מידע מפורט יותר; בסושיאל, סרטון יחיד לא חייב לתת את התמונה המלאה.

אין על סיפור טוב

עד כה עסקנו בעיקר במגבלות שבהן עלינו לעמוד כשאנחנו יוצרים סרטונים לרשתות החברתיות, אבל אם אנחנו רוצים לראות מעורבות, צפיות ושיתופים, יש דבר אחד חשוב מאוד שעליו דווקא אסור לנו לוותר – סיפור טוב.

סטוריטלינג הוא תורה שלמה בפני עצמה, אבל בתור התחלה מספיק להבין את העקרונות הבסיסיים הבאים של בניית סיפור:

  • סיפור טוב יוצר מתח מהרגע הראשון, וגורם לצופה לתהות "איך זה ייגמר?"
  • רכיבי הסיפור תמיד קיימים כמו בסיפורים קצרים, גם בוידאו קצר האלמנטים הבסיסיים של הסיפור (אקספוזיציה, סיבוך, שיא, התרה וסיום) עדיין נמצאים, אלא שחלקם מופיעים כרמז בלבד כשהצופה נדרש להשלים את בעצמו את החסר.
  • מגיעים לפואנטה – לסיפור טוב יש סיום ברור. חשוב להגיע לנקודה ברורה שמעוררת רגש בצופים.

למה להסתפק בסרטון אחד כשאפשר סדרה?

אחרי שכיסינו את הפן הקריאייטיבי של יצירת סרטונים לסושיאל, נקדיש כמה מילים גם לצד ההפקתי. מהניסיון שצברנו כאן בסטודיו, גם מבחינת עלויות ההפקה וגם מבחינת הערך של התוצרים, כדאי להפיק סרטונים שיווקיים לרשתות החברתיות בסדרות – שלושה, ארבעה, שישה סרטונים ויותר, שחולקים קונספט משותף וסוקרים צדדים ויתרונות שונים של המוצר או השירות.

קחו לדוגמה את הקמפיין הזה של פלטפורמה בשם TurboTax, שעוזרת לאמריקאים להגיש בקשה להחזרי מס. בסדרה של סרטונים קצרצרים ומשעשעים, הצליחו TurboTax ללכוד כמה מהיתרונות החשובים של המוצר שלהם ובה בעת להפוך אותו לנגיש וברור עבור כל צופה:

לסיכום, אם אנחנו רוצים להתבלט בתוך הרעש של הפיד, אנחנו חייבים להיות יצירתיים ולעבוד במסגרת המגבלות שמטיל עלינו מסך הסמארטפון הקטנטן.

הסרטונים שלנו למדיה החברתית צריכים להיות קצרים, בלי סאונד ובלי פרטים קטנים שהולכים לאיבוד בפריים, ובאותו זמן לספר סיפור כובש שמעביר את המסר שלנו בצורה ממוקדת, ברורה ומשכנעת. קל? לא. אפשרי? בהחלט, ובמיוחד אם נעזרים בטיפים הנזכרים לעיל.

מפיקים סרטון למדיה החברתית? דברו איתנו, יש לנו עוד הרבה הצעות מעניינות.

רוצים להמשיך לקרוא? הנה עוד פוסטים שיעניינו אתכם:

קראו עוד
בלוג סטודיו אנקה

הפקת סרטוני הדרכה לעסקים

  התשוקה ללמוד ולגלות דברים חדשים משותפת לכלל האנושות. הסקרנות מוטבעת בנו ומובילה אותנו יום-יום לגילויים חדשים ולמידע שימושי. והיום, כאשר האינטרנט פורס לרגלינו מגוון

המשך קריאה »
מוכנים להזיז עניינים?

תשאירו פרטים.
ניפגש, נדבר, נעשה סרט.

דרך מנחם בגין 150, תל אביב
03-5661911
studio@ankanimation.com

קראו עוד
בלוג סטודיו אנקה

הפקת סרטוני הדרכה לעסקים

  התשוקה ללמוד ולגלות דברים חדשים משותפת לכלל האנושות. הסקרנות מוטבעת בנו ומובילה אותנו יום-יום לגילויים חדשים ולמידע שימושי. והיום, כאשר האינטרנט פורס לרגלינו מגוון

המשך קריאה »