שווה בריבוע: למה אנחנו אוהבים את הפורמט הריבועי בוידאו לרשתות החברתיות

בזמן שמצלמות הוידאו של היום מתוכננות לצילום בפורמט של 16:9, עושה רושם שכשמדובר בוידאו לרשתות החברתיות הרוח נושבת דווקא לכיוון אחר: נראה כי סרטונים בפורמט ורטיקלי (9:16), בפורמט של 2:3 וגם בפורמט ריבועי זוכים לתשומת לב ולשיעורי מעורבות גבוהים מצד הגולשים, כאשר מפרסמים רבים מיישרים קו כבר עכשיו ומפיקים את תכני הוידאו שלהם בהתאם.

מבחינה טכנית, ישנם פתרונות שונים לגישור על הפער בין מבנה עדשת המצלמה לבין הפורמטים המועדפים על המשתמשים – אפליקציות ייעודיות לצילום דרך הסמארטפון וציוד מתאים לצילום במצלמת וידאו, בנוסף לפתרונות נוספים בשלב העריכה.

אבל לפני הכל, בכדי להגיע לתוצר הטוב ביותר, חשוב להבין שסרטונים לרשתות החברתיות שונים מהותית מסרטונים שמיועדים לפלטפורמות אחרות. במידה רבה, הסיבה לכך היא שהצפייה בסרטונים ברשתות החברתיות נעשית היום ברוב המקרים דרך מסך המובייל הקטן, על כל המאפיינים והמגבלות שלו.

לכן, כאשר ניגשים להפקה של סרטון לרשתות החברתיות, חשוב לקחת בחשבון את המאפיינים הייחודיים של סרטון כזה ולתכנן את ההפקה בהתאם. בין השאר, משמעות הדבר היא להתאים את אופן הצילום והקומפוזיציה לפורמט הרצוי, שכן בשלב העריכה יהיה מאוחר מדי לערוך תיקונים מהסוג הזה.

עכשיו נשאלת השאלה – באיזה פורמט כדאי לבחור?

בעוד שישנם טיעונים לכאן ולכאן (ולכאן…), אנחנו באנקה מעדיפים את הפורמט הריבועי כשמדובר בוידאו לסושיאל.

מדוע דווקא ריבוע?

כמה סיבות:

  1. קל יותר ליצור קומפוזיציות נעימות לעין בפורמט ריבועי. לא נצלול כאן לסקירה של חוקי הקומפוזיציה של הפריים, רק נסתפק בלומר כי פורמט ריבועי מסיר כמה מהאתגרים שקיימים ביצירת פריים אסתטי, ומאפשר ליצור דימויים יפים שמושכים את העין בפחות מאמץ מאשר זה שנדרש ליצירתם בפורמט מלבני.
    כך, לדוגמה, בעוד שמיקום של הסובייקט במרכז הפריים עלול להיות בעייתי בפורמט מלבני, בפורמט ריבועי הוא לרוב יעבוד מצוין.
    גם אם אינכם צלמים מקצועיים, יהיה לכם קל ואינטואיטיבי יותר ליצור סרטון אסתטי בפורמט ריבועי.
  2. וידאו בפורמט ריבועי מקל על המוח שלנו לעכל את המידע שבו במהירות. כשאנחנו מתבוננים בתמונה מלבנית, העיניים שלנו נעות על פניה באופן דומה לזה בו אנחנו קוראים ספר – מצד אחד לשני ומלמעלה למטה.
    כשאנחנו מסתכלים על תמונה ריבועית, העיניים שלנו מתמקדות במרכז התמונה ואז נעות סביב הדימוי במעגל. משמעות הדבר היא שתמונה ריבועית מצריכה מהעיניים שלנו פחות תנועה על פני המסך, וכך המוח שלנו מסוגל לעבד אותה מהר יותר.
    משתמשי מובייל מאופיינים, כידוע, בטווחי ריכוז קצרים ובריבוי הסחות דעת, ולכן האפשרות לקלוט ולעבד מידע במהירות ובקלות היא מכרעת: דימוי שנקלט מהר תוך כדי גלילה בפיד הוא כזה שיש לו סיכוי גדול יותר לקבל צפיות ואנגייג'מנט.
  3. במובייל, פורמט ריבועי תופס שטח גדול בהרבה מהפיד מאשר פורמט של 16:9
    סרטון ריבועי אמנם חולש על שטח קטן יותר מהפיד מאשר סרטון בפורמט אנכי, אבל הוא עדיין גדול יותר מאשר האופקי ומשרת היטב את המטרה – למשוך את תשומת לבם של הגולשים.
    בנוסף, כמו בסרטון אנכי, גם כאן אין צורך לסובב את המסך כדי ליהנות מהצפייה. ברגע שחסכנו למשתמש המובייל קצר-הקשב עוד כמה שניות של מאמץ, הגדלנו את הסיכוי למשוך ולהחזיק אותו איתנו עד סוף הסרטון.

ניתן לראות, אם כך, שסרטון בפורמט ריבועי מאפשר לנו ליצור קומפוזיציות אסתטיות בפחות מאמץ, למשוך את תשומת הלב של הגולשים בקלות ולהחזיק בה בזכות דימויים קלים לקליטה ולעיבוד. כל היתרונות האלו הופכים בעינינו את הפורמט הריבועי למנצח כשמדובר בסרטונים לרשתות החברתיות.

ומה ההעדפה שלכם? כתבו לנו בתגובות.

רוצים להמשיך לקרוא? לכו על אחד מאלה:

קראו עוד
בלוג סטודיו אנקה

הפקת סרטוני הדרכה לעסקים

  התשוקה ללמוד ולגלות דברים חדשים משותפת לכלל האנושות. הסקרנות מוטבעת בנו ומובילה אותנו יום-יום לגילויים חדשים ולמידע שימושי. והיום, כאשר האינטרנט פורס לרגלינו מגוון

המשך קריאה »
מוכנים להזיז עניינים?

תשאירו פרטים.
ניפגש, נדבר, נעשה סרט.

דרך מנחם בגין 150, תל אביב
03-5661911
studio@ankanimation.com

קראו עוד
בלוג סטודיו אנקה

הפקת סרטוני הדרכה לעסקים

  התשוקה ללמוד ולגלות דברים חדשים משותפת לכלל האנושות. הסקרנות מוטבעת בנו ומובילה אותנו יום-יום לגילויים חדשים ולמידע שימושי. והיום, כאשר האינטרנט פורס לרגלינו מגוון

המשך קריאה »
דילוג לתוכן