צחוקים וזה: איך להשתמש נכון בהומור בסרטונים שיווקיים

סרטון מצחיק יכול לשבור חומות ולמוטט מגננות, ליצור קרבה תוך רגעים בודדים ואפילו לגרום לצופים בו להפיץ אותו הלאה לחברים ולמכרים שלהם. אבל כמו שכל קומיקאי יודע, להצחיק זה לא קל בכלל – והדבר הוא נכון במיוחד כשהמטרה היא לא רק לעורר צחוק אלא גם להביא תוצאות ברמה השיווקית.

אז איך בכל זאת עושים את זה? הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לאזן בין בידור טוב לבין שיווק מצוין בסרטון הבא שלכם.

1 – רגע… אולי אתם בכלל לא צריכים להיות כאן?

לפני שיוצאים לדרך, בואו נוודא שהגעתם למקום הנכון. האם הומור הוא באמת נכון לעסק ולמותג שלכם? קחו צעד לאחור וחשבו על אופי השירות או המוצר שאתם משווקים, על ערכי המותג שלכם, על המאפיינים של קהל היעד שלכם ולא פחות חשוב – על התדמית הנוכחית שלכם בעיני הקהל הזה. על אף היתרונות שציינו קודם, הומור שאינו במקום עלול להעליב, לבלבל או להרחיק לקוחות פוטנציאליים.

גורמים נוספים שכדאי לקחת בחשבון לפני שיוצאים לדרך הם המסר של הסרטון וההנעה לפעולה שלו: לא תרצו להתפשר על הבהירות או על כושר השכנוע שלכם רק כדי להשחיל פנימה בדיחה או שתיים (מוצלחות ככל שיהיו).

כלל האצבע שלנו הוא פשוט: אם יש ספק, אז אין ספק – מוותרים על ההומור.

אם בחנתם את כל הגורמים שציינו כאן והגעתם למסקנה שהומור אכן יהיה אפקטיבי עבורכם, אפשר להירגע ולצלול פנימה לתהליך הבריינסטורמינג של הסרטון שלכם, בתקווה לצאת ממנו עם פיסה של זהב קומי ביד. וכמו בתוצרים שיווקיים רבים, גם כאן נקודת הפתיחה של התהליך היא הלקוח אליו אתם פונים.

2 – מה מצחיק את הקהל שלכם?
כעסק, אתם בוודאי יודעים למי אתם משווקים את המוצר או השירות שלכם. סביר להניח שכבר ערכתם מחקר מקיף אודות הקהל שלכם – הכל מגיל ומגדר ועד לתחביבים והעדפות בתחום העיסוק שלכם.

ההיכרות הזו תעזור לכם מאוד גם בבחירת סוג ההומור בו תשתמשו, שכן מאפייניו והעדפותיו של הקהל שלכם יכולים להוות אינדיקציה מצוינת לסוג הקומדיה שאליו הוא יתחבר.

אחרי הכל, ברור כי גם אם הומור אקסצנטרי או נמוך גורם לכם להתגלגל מצחוק, קהל מבוגר יותר יתקשה להעריך את הסוג הזה של בדיחות. לחילופין, אם אתם פונים לקהל בעל טווח גילאים רחב, תצטרכו לחשוב על בדיחות ברמת מורכבות שמתאימה גם לילדים וגם להורים שלהם.

באופן כללי, ככל שהקהל שלכם הוא רחב ומעורב יותר כך תצטרכו להתקרב לקונצנזוס. ומאידך, ככל שהנישה אליה אתם פונים מצומצמת יותר, כך יהיה מתאים ומתבקש יותר לדייק את ההומור כך שיתאים לאותה אוכלוסיה. יתרה מזאת, ככל שתשכילו לקלוע לניואנסים של הנישה הספציפית, כך תעלו את הסיכוי לזכות בתגובות מפרגנות מצד הקהל.

חשבו היטב למי אתם פונים והתאימו את רמת המורכבות, התחכום והספציפיות של ההומור שלכם – אל תניחו שמה שמצחיק אתכם מצחיק גם אחרים!

3 – קודם המסר – אחר כך הבידור

נגענו בנושא הזה קודם, אבל זו נקודה חשובה שראוי להתעכב עליה. בעודנו מנסים להבריק בבדיחות ובפאנץ'-ליינים (משימה לא פשוטה לכל הדעות), אנו עלולים לשכוח את המטרה שלשמה התכנסנו – לשווק את המוצר או השירות שלנו. אנחנו כאן כדי לשכנע, להדריך, לתת ערך שקשור למותג שלנו, וההומור הוא האמצעי ולא המטרה.

ההמלצה שלנו – כדי להישאר ממוקדים, כתבו את הטיוטה הראשונה של הסרטון ללא כל התייחסות לסגנון; גרסה רזה ואפילו יבשה של התסריט שמייצגת אך ורק את המסרים שבו ומתמקדת במבנה שלו. לאחר שדייקתם את המסרים, תוכלו לכתוב טיוטה נוספת שבה תעסקו יותר בניסוחים וגם בהלצות.

4 – הבדיחה הנכונה במקום הנכון

בקומדיה, תזמון הוא הכל, והדבר נכון במיוחד כשמדובר בסרטונים קצרים. אנחנו לא רוצים להפגיז את הצופים שלנו ברצף בלתי פוסק של בדיחות, ולכן מיקום נכון של הבדיחות שכן ייכנסו לסרטון הוא קריטי.

אז איפה באמת ממקמים אותן? כשמדובר בבדיחה הראשונה, הבחירה היא פשוטה: ממש בהתחלה. השניות הראשונות של הסרטון הן ההזדמנות היחידה שלנו למשוך את הצופים פנימה, ולכן עלינו לשלוף את התותחים הכבדים ולהפתיע עם החומר הטוב ביותר שלנו כבר בפתיחה.

אידיאלית, אמצע הסרטון יעסוק במסרים וההומור ישחק בו תפקיד משני. הסיום הוא הזמן להחזיר את הצחוק לקדמת הבמה עם פאנץ' חזק ואולי גם בבדיחה שסוגרת את המעגל שנפתח בתחילת הסרטון. המבנה הזה יבטיח שיותר אנשים יחליטו לצפות בסרטון, ימשיכו בצפיה עד הסוף ויישארו עם טעם של עוד.

5 – Show, Don't Tell

סרטים הם מדיום ויזואלי, ובעוד שקריינות שנונה היא חלק חיוני של הסרטון השיווקי שלכם, הכוכב האמיתי הוא הדימויים והסיפור שהם מספרים. הדבר נכון במיוחד היום בעידן הרשתות החברתיות, בהן ברירת המחדל של משתמשים רבים היא לצפות בוידאו על השתק (mute).

מנסיוננו, בסרטון שיווקי מוצלח הסיפור שעובר דרך הדימויים אינו משעתק את הנאמר בקריינות אלא מוסיף עליו ומעשיר אותו בפרטים ובמשמעות. הקומדיה יכולה לקבל ביטוי בכל אלמנט ויזואלי, החל מעיצוב הדמויות, דרך בחירת הרקעים ועד לפרטים הקטנים בפריים שיכולים להעלות חיוך על פני הצופים.

קחו לדוגמה את הסרטון הזה שהפקנו לחברת הסטארטאפ Fetchy. שילבנו קריינות בעלת גוון קומי עם סיפור ויזואלי משעשע כדי לספר על החברה בצורה קלילה, מעניינת ומעוררת הזדהות:

ומילה לסיום – אל תתאמצו

הומור מאולץ הוא הומור מביך, ואנחנו לא רוצים להביך את הקהל שלנו. חפשו דרך להביא את ההומור באופן שטבעי לכם ולא להמציא את הגלגל מחדש. צופים מזהים ומעריכים כנות ואותנטיות, והקלילות בה תהגו ותכתבו את הסרטון שלכם תשתקף בבירור גם בתוצאה הסופית.

זה נכון, הומור הוא הימור – תמיד קיימת הסכנה שהקהל שלכם יפספס את הבדיחה, ואתם תפספסו אותו. אבל אם תשקיעו מחשבה מבעוד מועד, תתאימו את ההומור לקהל שלכם ותשלבו אותו במקום, בדרך ובתזמון הנכונים, יש לכם סיכוי טוב מאוד לעורר את סקרנותם של הצופים בסרטון ולהבטיח שהם יזכרו היטב את המותג שלכם ואף ישמרו לו פינה קטנה וחמימה בלב…

רוצים להמשיך לקרוא? הנה עוד פוסטים שיעניינו אתכם:

קראו עוד
בלוג סטודיו אנקה

הפקת סרטוני הדרכה לעסקים

  התשוקה ללמוד ולגלות דברים חדשים משותפת לכלל האנושות. הסקרנות מוטבעת בנו ומובילה אותנו יום-יום לגילויים חדשים ולמידע שימושי. והיום, כאשר האינטרנט פורס לרגלינו מגוון

המשך קריאה »
מוכנים להזיז עניינים?

תשאירו פרטים.
ניפגש, נדבר, נעשה סרט.

דרך מנחם בגין 150, תל אביב
03-5661911
studio@ankanimation.com

קראו עוד
בלוג סטודיו אנקה

הפקת סרטוני הדרכה לעסקים

  התשוקה ללמוד ולגלות דברים חדשים משותפת לכלל האנושות. הסקרנות מוטבעת בנו ומובילה אותנו יום-יום לגילויים חדשים ולמידע שימושי. והיום, כאשר האינטרנט פורס לרגלינו מגוון

המשך קריאה »
דילוג לתוכן